UNDERVISNINGEN
SAMFUND OG KULTUR
FORÆLDREROLLE
DANSKUNDERVISNING
Information om danskundervisningen
Kringlebakkens kursusgruppe er et tilbud til kvinder, der ønsker at lære dansk og få viden om det danske samfund. Flere af kvinderne der kommer til danskundervisningen er på barsel eller de supplere sprogskolens undervisning med Kringlebakkens tilbud. Enkelte er mere marginaliserede i og med at de endnu ikke har fået opholdstilladelse. Det betyder at de ikke har ret til sprogundervisning på sprogskolerne. De må heller ikke arbejde eller være aktive som frivillige.​
​
Kvinderne kan medbringe deres børn i undervisningen, indtil barnet er 10 måneder gammel. Børn over 10 måneder kan blive passet i den tilhørende integrationsvuggestue, mens mor er til undervisning.
​
Undervisningen
Danskundervisningen er en blanding af sprogundervisning, samfundsorientering og kulturformidling. Formålet med undervisningen er at øge kvindernes sprogkundskaber og forståelse for det danske samfunds opbygning – for de normer og forpligtigelser, der følger med som borger i Danmark. Kringlebakken arrangerer derfor også politikerbesøg og oplæg fra offentlige instanser såsom SKAT og politiet.
​For at ruste brugerne til livet som mor i Danmark har Kringlebakken også tema- og pædagogiske dage på undervisningsskemaet. Her undervises kvinderne om børneopdragelse og pædagogik, hvor de samtidig kan spørge husets pædagog til råds om egne bekymringer eller dilemmaer.​
SAMFUND OG KULTUR
Information om undervisningen i samfund og kultur
For at give indsigt i normer og forpligtelser i samfundet holdes oplæg samt arrangeres ture ud af huset til bl.a. sprogskoler, Folketinget og uddannelsesinstitutioner.
​
Med et hjemmelavet kompendium formidles viden om det danske samfund via Amina, som er en fiktiv person, og hvis helt almindelig liv beskriver hverdagsemner. Amina afleverer barn i daginstitutionen, er til forældremøde på skolen, går til lægen, stemmer til kommunevalg osv.
​
Undervisningsformen er genkendelig, og lægger op til debat og viden om det danske samfund. Der forberedes også ture ud af huset, og arbejdes med demokrati og stemmeret . Som en del af undervisningen besøger kvinderne hvert år Folketinget, Danner, biblioteker, uddannelsesinstitutioner, daginstitutioner m.fl. Vi vægter ligeledes højt at tage på rundvisninger i lokalområdets kulturinstitutioner.
​
Kringlebakkens fotoprojekter
Hvert år dedikerer vi to uger til et fotoprojekt i samarbejde med fotograf Pirita Taskinen. Her får deltagerne en anderledes mulighed for, at bruge deres kreative evner og reflektere over forskellige aspekter i det danske samfund.
​
Billederne bliver fremvist på forskellige udstillinger, hvor de er med til at skabe debat, og give mere nuanceret billede af danske minoritet-etniske kvinders liv og tanker.
I 2015 fik vi en "guldmønt" fra vores fotoprojekt A Million Dollar Lady optaget i Nationalmuseet faste møntsamling, hvor den nu ligger som en fast del af den danske kulturarv. Se billeder fra andre udstillinger her: Valgplakater og Mit liv som film.
FORÆLDREROLLE
​Forældresamtaler
Vi prioriterer de daglige samtaler om søvn, appetit, kost, sprog, opdragelse og generelt velbefindende og vi arbejder ud fra en kreativ og legende tilgang til den pædagogiske hverdag, som vi kender den fra almindelige vuggestuer.
​I Kringlebakkens Integrationsvuggestue arbejder vi med at sikre tryghed, trivsel og udvikling af det hele barn og tror på at dette er kilden til en god institutionstid. Både barnets tryghed, men i høj grad også mødrenes tryghed. Vi er bevidste om, at mange af kvinderne aldrig har overladt pasningen af deres børn til andre og kan have begrænset kendskab til den danske institutionskultur.
​
Vi giver os ekstra tid ved indkøringerne og italesætter hele processen, så mødrene forstår bevæggrundene bag vores handlinger. Vi svarer på spørgsmål som; hvorfor vi lader børnene sove udenfor, hvorfor vi også går ud i snevejr og hvorfor vi lader børnene spise selv, selvom det sviner.
​
Pædagogiske oplæg
Vi afholder løbende pædagogiske oplæg for husets kvinder om forældrerolle og børneopdragelse. Vi har i disse oplæg fokus på temaer som sunde madvaner og madkultur, grænsesætning og om at læse barnets signaler.
Vi har stort fokus på at introducere kvinderne for den danske institutionskultur via samtaler om Børnestuens daglige struktur. ​Ved de pædagogiske oplæg sættes der teori på handlingerne. Derefter besøger vi kommunale institutioner og på den måde kobles både teori og praksis. Her kan kvinderne stille spørgsmål samt få set en almindelig vuggestue med egne øjne.